ورق روغنی

انواع ورق روغنی

ورق روغنی بر اساس آلیاژ فولاد اولیه و ویژگی‌های مکانیکی‌اش به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. تفاوت ویژگی‌های مکانیکی این ورق‌ها ناشی از تفاوت آلیاژ و نیز جزئیات عملیات نورد سرد است که ورق، تحت آن‌ها قرار گرفته است. در این بخش، انواع ورق روغنی و ویژگی‌هایشان را مورد بررسی قرار خواهیم داد

 

 

ورق روغنی بر اساس آلیاژ فولاد اولیه و ویژگی‌های مکانیکی‌اش به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. تفاوت ویژگی‌های مکانیکی این ورق‌ها ناشی از تفاوت آلیاژ و نیز جزئیات عملیات نورد سرد است که ورق، تحت آن‌ها قرار گرفته است. در این بخش، انواع ورق روغنی و ویژگی‌هایشان را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

ورق معمولیST12

اگر بپرسید که پرکاربردترین ورق روغنی چیست؟ پاسخ ورق ST12 است. این ورق، پایین‌ترین کشش را در میان دیگر انواع داشته؛ اما کاربرد آن گسترده‌تر است. خمکاری این محصول تا ۴۵ درجه بوده و قابلیت جوشکاری و برش‌کاری آن نیز مناسب ارزیابی می‌شود. قیمت ورق ST12، ارزان‌تر از دیگر انواع ورق‌های روغنی است. درصد کربن، منگنز و فسفر این محصول نسبت به دیگر انواع ورق‌های روغنی بیشتر است. 

ورق روغنی نیمه کششی ST13

کشش ورق ST13 نسبت به ورق ST12 بیشتر بوده و تا ۹۰ درصد ارزیابی می‌شود. این محصول با عمق پرس‌کاری کم، استفاده می‌شود. ورق ST13 در تولید محصولاتی که نیاز به شکل دهی متوسط دارند به‌کار می‌رود. درصد کربن این محصول نیز دوسوم ورق ST12 بوده که سبب نرمی بیشتر آن شده است.

 

ورق روغنی فوق کششی ST14

ورق ST14 نسبت به دیگر ورق‌های روغنی، نرم‌تر و کشسان‌تر بوده و به همین دلیل در صنایعی که نیازمند به پرسکاری عمیق هستند، استفاده می‌شود. در آلیاژ فولاد این محصول، علاوه بر کاهش درصد کربن، منگنز و فسفر، شاهد کاهش درصد گوگرد نیز نسبت به دیگر انواع ورق روغنی هستیم. .

دیگر انواع ورق روغنی

ورق‌های روغنی در انواع فرعی‌تر نیز تولید می‌شوند. ورق ST16، یکی از آن‌هاست که نرمی و شکل‌پذیری بیشتری نسبت به ورق ST14 دارد. ورق‌های لعاب‌پذیر یا EK2 و ضدسایش یا QSTE نیز کاربردهای خاص خودشان را در صنایعی مانند خودروسازی یا ساخت اجاق‌گاز و لوازم خانگی دارند.

فولاد هوتخش سبا

مشاوره رایگان با کارشناسان حرفه ای

مشاوران و کارشناسان حرفه‌ای که در زمینه آهن‌آلات فعالیت می‌کنند و می‌توانند به شما در انتخاب بهترین آهن‌آلات ، شما را راهنمایی کنند.

پیدا کردن بهترین قیمت برای آهن‌آلات

مشاوران با تحلیل بازار و مقایسه قیمت‌های مختلف، به شما می گویند از کجا و چگونه آهن‌آلات خود را بخرید تا کمترین هزینه را پرداخت کنید و افزایش سود داشته باشید.

اطمینان از کیفیت و استاندارد خرید

مشاوران می‌توانند با بررسی مشخصات فنی و گواهی‌نامه‌های آهن‌آلات، به شما تضمین کنند که آهن‌آلاتی که خریده‌اید مطابق با نیازها و استانداردهای مورد انتظار شما هستند.

کاربرد ورق روغنی

به‌طور‌خاص، ویژگی شکل‌پذیری و قابلیت انجام عملیات حساس و دقیق روی ورق‌های روغنی، کاربردشان را گسترده کرده است. در این بخش، مهم‌ترین این کاربردها را بررسی می‌کنیم.

لوازم خانگی دکوراسیون داخلی

شاید بتوان گفت که بیشترین کاربرد ورق روغنی در صنایع تولید لوازم خانگی است. اجاق گاز، ماکروویو، یخچال، ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی برخی از این وسایل هستند. علاوه بر لوازم خانگی، از ورق‌های روغنی در تولید مبلمان، کابینت، تجهیزات روشنایی مانند آباژور و لوازم دکوراتیو خانگی نیز استفاده می‌شود.

تولید دیگر مقاطع فولادی

از ورق روغنی در تولید انواع میلگرد، تسمه، میله، لوله، پروفیل و دیگر مقاطع فولادی به‌وفور استفاده می‌شود. این مقاطع نیز هرکدام کاربردهای خودشان را در صنایعی مانند ساختمان‌سازی، ماشین‌آلات و ساخت سازه‌های فلزی مانند سوله و انبار دارند.

صنعت ساختمان‌سازی

ورق‌های روغنی به اشکال مختلفی مانند پروفیل و غیره در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند. به‌ویژه، نوع گالوانیزه یا رنگی این محصول در نمای ساختمان به‌وفور استفاده می‌شود. درب و پنجره و کانال‌های کولر نیز از دیگر محل‌های کاربرد ورق روغنی در ساختمان‌سازی هستند.

صنعت خودروسازی

از ورق روغنی در ساخت بدنه‌ی خودروها استفاده می‌شود. بدنه‌ی خودرو نیاز به پرسکاری‌های ظریف با عمق‌های متفاوت دارد که ورق نورد سرد به‌خوبی این نیاز را برآورده می‌کند. همچنین استفاده از این ورق، مانع از پارگی یا شکستگی بدنه در تصادفات می‌شود. علاوه بر این، از ورق‌های روغنی در تولید لوله‌های اگزوز نیز استفاده می‌شود. دوام بالای این محصول در برابر مواد شیمیایی، دلیل این کاربرد است.

دیگر کاربردهای ورق نورد سرد عبارتند از:
• ساخت تابلوهای تبلیغاتی
• ساخت تجهیزات کشاورزی
• ماشین‌های چمن‌زنی
• مخازن آب و سوخت
• ساخت فایل‌ها و کمدهای فلزی

با ما در ارتباط باشید

مشخصات ورق روغنی چیست؟ (عرض استاندارد – ضخامت – جدول وزنی)

مزایا

  1. استحکام بالا: میلگردهای ساده به دلیل استحکام بالا می‌توانند فشارها و کشش‌های زیادی را تحمل کنند.
  2. انعطاف پذیری: این میلگردها قابلیت خم شدن و تغییر شکل دارند که باعث می‌شود در طرح‌های مختلف قابل استفاده باشند.
  3. مقاومت در برابر خوردگی: برخی از میلگردهای ساده، مانند میلگردهای فایبرگلاس، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند.

معایب

  1. وزن بالا: میلگردهای فولادی دارای وزن زیادی هستند که حمل و نقل آن‌ها را دشوار می‌کند.
  2. هزینه بالا: برخی از میلگردهای ساده مانند میلگردهای کامپوزیتی دارای هزینه تولید بالایی هستند.

درخواست تماس

Blank Form (#3)

پیش‌بینی آینده میلگرد ساده در صنعت ساخت و ساز

ورق روغنی یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف به‌ویژه ساخت‌وساز، خودروسازی، لوازم خانگی و دکوراسیون داخلی است. این محصول، طی فرآیندی به نام نورد سرد تولید شده و تحت فرایندهایی مانند آنیلینگ، نورد پوسته‌ای و روغن‌کاری قرار می‌گیرد. استحکام و شکل‌پذیری ورق‌های روغنی، نسبت به ورق نورد گرم بیشتر بوده و به همین دلیل در صنایعی که نیازمند پرسکاری دقیق هستند، کاربرد دارند. مجتمع‌های تولیدی متعددی از جمله فولاد مبارکه‌ اصفهان و فولاد غرب آسیا این محصول را در کشور ما تولید می‌کنند.

 
مزایا

ورق روغنی، ظاهری زیبا و شفاف دارد؛ به همین منظور در بسیاری از قسمت‌های سطحی قطعات از آن استفاده می‌شود. مزایای دیگر این ورق به شرح زیر است:

  •  مقاومت زیاد در برابر فشارهای ناگهانی و آسیب‌های فیزیکی
  •  رنگ‌پذیری خوب نسبت به سایر ورق‌ها
  • امکان تولید در ابعاد و سایزهای متنوع
  • حفظ مقاومت و استحکام در ابعاد بزرگ‌تر

 

معایب

مهم‌ترین مشکل ورق‌های روغنی، قیمت زیاد آن‌هاست. بخشی از این قیمت بالا، به سبب تقاضای بسیار در بازار عرضه و تقاضا است و قسمت دیگر آن، ناشی از فرآیند ساخت نسبتاً پیچیده‌ی این ورق است
.
ورق روغنی با سختی‌های بسیاری تولید می‌شود و بُرش یا تغییر در آن به دشواری انجام می‌شود؛ در نتیجه، اگر مصرف‌کنندگان قصد تغییر شکل قسمتی از این ورق را داشته باشند، باید زمان زیادی را صرف کنند.
ورق‌های رنگی در اصل، همان ورق‌های گالوانیزه‌ی فولادی هستند که با یک پوشش رنگی الکترواستاتیک به بازار وارد می‌شوند.