جدول وزن تیرآهن

برای محاسبه وزن تیرآهن با استفاده از ابزار فوق کافی است سایز تیرآهن و طول شاخه را انتخاب کنید تا وزن تیرآهن محاسبه و به شما اعلام شود. هنگام ساخت انواع سازه (مخصوصا سازه با فونداسیون فولادی) اطلاع از وزن هر شاخه تیرآهن اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا آگاهی از وزن تیراهن، کمک می کند تا بارهای وارد بر همه بخش های سازه به درستی محاسبه گردد؛ در جدول وزن تیرآهن همین صفحه، وزن تیر آهن در سایزهای مختلف، قابل مشاهده است.

وزن تیرآهن در انواع سایز

همه ما می دانیم که وزن تیرآهن ۱۸ با وزن تیر آهن ۱۴ متفاوت است! این تفاوت وزنی، مزیت های مختلفی دارد که از جمله می توان به بهینه سازی طراحی سازه، کاهش هزینه ها، توزیع بار به صورت بهینه و افزایش کارایی سازه اشاره کرد. به همین دلیل، محاسبه وزن تیرآهن برای مهندسان و پیمانکاران در هر مرحله از طراحی و اجرای سازه‌ ضروری است و بر قیمت تیرآهن تاثیر مستقیم دارد.

سايز تيرآهنوزن شاخه ۱۲متري(kg)وزن شاخه ۱ متری (kg)ارتفاععرض بالضخامت جانضخامت بالتعداد شاخه در هر بستهتعداد شاخه در تریلر
۸۷۲۶۸۰۴۶۳.۸۵.۲  
۱۰۹۸۸.۱۱۰۰۵۵۴.۸۵.۷  
۱۲۱۲۵۱۰.۴۱۲۰۶۴۴.۴۶.۳۴۴۱۷۶
۱۴۱۵۵۱۲.۹۱۴۰۷۳۴.۷۶.۹۳۶۱۴۴
۱۶۱۹۰۱۵.۸۱۶۰۸۲۵۷.۴۳۰۱۲۰
۱۸۲۲۶۱۸.۸۱۸۰۹۱۵.۳۸۲۴۹۶
۲۰۲۶۹۲۲.۴۲۰۰۱۰۰۵.۶۸.۵۱۸۷۲
۲۲۳۱۵۲۶.۲۲۲۰۱۱۰۵.۹۹.۲۱۶۶۴
۲۴۳۶۹۳۰.۷۲۴۰۱۲۰۶.۲۹.۸۱۴۵۶
۲۷۴۳۴۳۶.۱۲۷۰۱۳۵۶.۶۱۰.۲۱۲۴۸
۳۰۵۰۷۴۲.۲۳۰۰۱۵۰۷.۱۱۰.۷۱۰۴۰
۳۳۵۹۰۴۷.۳۳۳۰۱۶۰۷.۵۱۱.۵  
۳۶۶۸۶۵۶۳۶۰۱۷۰۸۱۲.۷  
۴۰۷۹۶۶۳.۶۴۰۰۱۸۰۸.۶۱۳.۵  
۴۵۹۳۲۷۳.۶۴۵۰۱۹۰۹.۴۱۴.۶  
۵۰۱۰۸۹۹۰.۷۵۰۰۲۰۰۱۰.۲۱۶  
۵۵۱۲۷۲۱۰۶۵۵۰۲۱۰۱۱.۱۱۷.۲  
۶۰۱۴۶۴۱۲۲۶۰۰۲۲۰۱۲۱۹  

وزن تیرآهن۱۴ (LSI: وزن تیرآهن ۱۴ اصفهان)

وزن تیرآهن ۱۴ اصفهان ۱۵۵ کیلوگرم است، بعد از تیر آهن های ۸ و ۱۰ و ۱۲، تیرآهن ۱۴ سبک ترین مقطع به شمار می رود. (وزن تیرآهن سبک اصفهان سایز ۸ حدود ۷۲ کیلوگرم است) اگر بدانیم هر متر تیرآهن ۱۴ چند کیلو است، می توان وزن یک شاخه تیرآهن ۱۴ (۱۲ متری) را با یک محاسبه ساده به دست آورد. با این روش می توان فهمید که تیرآهن ۱۴ چند کیلو است و بهتر است در کدام قسمت سازه مورد استفاده قرار گیرد.

وزن تیرآهن۱۶ (LSI: وزن تیرآهن ۱۶ اصفهان)
وزن تیرآهن ۱۶ اصفهان ۱۹۰ کیلوگرم است. اگر این عدد را با وزن تیراهن ۱۶ در جدول اشتال مقایسه کنیم، تفاوتی در حد کمتر از یک کیلوگرم دارد (وزن تیرآهن اصفهان بیشتر است). این عدم اختلاف وزن تیرآهن با اعداد ثبت شده در جدول اشتال، نشانه کیفیت بالای تیرآهن اصفهان است؛ قیمت و وزن تیرآهن ۱۶ رابطه مستقیم با یکدیگر دارند.

وزن تیرآهن۱۸ (LSI: وزن تیرآهن ۱۸ اصفهان)
وزن تیرآهن ۱۸ اصفهان ۲۳۰ کیلوگرم است و در دسته تیرآهن های نیمه سنگین قرار می گیرد. وزن تیر اهن ۱۸ در جدول اشتال برابر با ۲۲۵.۶ و وزن هر متر این تیرآهن ۱۸.۸ کیلوگرم است. تیرآهن ۱۸ به دلیل وزن و استحکام بالاتر نسبت به تیرآهن هایی که در بالا به آنها اشاره شد برای سازه های سنگین و مستحکم استفاده می‌شود.

جدول وزن تیرآهن اصفهان
برای اینکه بفهمیم هر شاخه آهن چند کیلو است روش های متفاوتی وجود دارند! یکی از این روش ها استفاده از جداول وزنی است که خود کارخانه به مشتریان ارائه می دهد. در ادامه به عنوان مثال، جدول وزن تیرآهن اصفهان را ارائه داده ایم:

سایز تیرآهنکارخانهوزن هر شاخه ۱۲ متری (kg)
۱۲تیرآهن ذوب آهن اصفهان۱۲۵
۱۴تیرآهن ذوب آهن اصفهان۱۵۵
۱۶تیرآهن ذوب آهن اصفهان۱۹۰
۱۸تیرآهن ذوب آهن اصفهان۲۲۶
۲۰تیرآهن ذوب آهن اصفهان۲۶۹
۲۲تیرآهن ذوب آهن اصفهان۳۱۵
۲۴تیرآهن ذوب آهن اصفهان۳۶۹
۲۷تیرآهن ذوب آهن اصفهان۴۳۴
۳۰تیرآهن ذوب آهن اصفهان۵۰۷

فرمول و نحوه محاسبه وزن تیرآهن

علاوه بر جدول وزن تیرآهن که در بالا با آن آشنا شدیم با استفاده از یک فرمول ساده می توان فهمید که هر شاخه آهن چند کیلو است؛ فرض کنید می خواهیم بدانیم یک شاخه تیرآهن ۱۶ چند کیلو است؟ برای محاسبه آن کافی است وزن یک متر از تیرآهن ۱۶ را از جدول اشتال استخراج کنیم.
بر اساس جدول اشتال، وزن هر متر تیرآهن ۱۶ به طور معمول حدود ۱۵.۸ کیلوگرم است. یک شاخه استاندارد تیرآهن معمولاً ۱۲ متر طول دارد؛ بنابراین، برای محاسبه وزن یک شاخه کامل، کافی است وزن یک متر را در طول شاخه ضرب کنیم:

وزن یک متر (۱۵.۸ کیلوگرم) × طول شاخه (۱۲ متر)
۱۵.۸ × ۱۲
وزن یک شاخه تیرآهن ۱۶ ≈ ۱۹۰ کیلوگرم
به این ترتیب، وزن یک شاخه کامل تیرآهن ۱۶ (۱۲ متری) حدود ۱۹۰ کیلوگرم است.

محاسبه وزن تیرآهن با استفاده از چگالی

اگر وزن تیرآهن را از طریق فرمول زیر به دست آورید در واقع از طریق چگالی وزن نهایی تیرآهن را محاسبه کرده اید. با جایگذاری مقادیر مناسب برای مجهول های زیر، می توان وزن تیرآهن را محاسبه کرد:

۱۰۰۰/ [چگالی*طول*[(ضخامت جان*طول جان)+(ضخامت بال*عرض بال)]*۲]= وزن یک شاخه تیرآهن

چگالی (Density)
باید چگالی ماده ای که تیرآهن با آن ساخته شده است را بدانید؛ معمولا تیرآهن را با فولاد می سازند و چگالی آن عدد ثابت ۷.۵۸ است.

طول (Length)
طول کل تیرآهن، که معمولاً بر حسب متر (m) اندازه‌گیری می شود. این پارامتر نشان دهنده طول یک شاخه کامل تیرآهن است.

ضخامت جان
ضخامت بخش میانی تیرآهن که به آن “جان” گفته می شود. این مقدار معمولاً بر حسب میلیمتر در فرمول جایگذاری می شود.

طول جان
ارتفاع یا طول بخش میانی تیرآهن (جان) که از بالا تا پایین آن اندازه گیری می شود. این مقدار نیز معمولاً بر حسب میلیمتر در فرمول قرار می گیرد.

ضخامت بال ها
عرض بال های تیرآهن که عرض افقی بخش های بالا و پایین تیرآهن را نشان می ‌دهد و بر حسب میلی متر جایگذاری می شود.

۱۰۰۰ (عامل تبدیل)
این عدد برای تبدیل واحدها استفاده می شود. با توجه به اینکه در فرمول برخی از واحدها ممکن است بر حسب میلیمتر یا متر باشند، عدد ۱۰۰۰ وزن نهایی به کیلوگرم به دست می آید.

administrator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *