وزن و مشخصات شمش فولادی

شمش فولادی از جمله مهم ترین قطعات خالص و پردازش نشده ای است که به عنوان محصول میانی در زنجیره تولید فولاد و انواع مقاطع آهنی استفاده می شود. شمش فولادی با توجه به نیاز صنایع گوناگون می تواند به شکل های مختلف تولید شود. شمش های فولادی عموما به اشکال مربع و مستطیل تولید می شوند و طول هر یک از آن ها حدودا ۶ و ۱۲ متر است.

بارزترین ویژگی شمش فولادی حمل و نقل آسان آن می باشد. انواع شمش فولادی شامل بیلت یا شمشال (سطح مقطع مستطیلی و مربعی)، بلوم یا فابریک (شمشه) (سطح مقطع مستطیلی و مربعی) و اسلب یا تختال می باشد. اصولا از بیلت برای تولید مقاطع فولادی همچون میلگرد، مفتول و تسمه و از بلوم برای ساخت قوطی، تیرآهن و نبشی و برای تولید لوله و ورق از اسلب استفاده می شود. برای تولید آهن آلات، وزن، طول و میزان کربن استفاده شده در شمش، بسیار مهم می باشد. از این رو وزن شمش فولادی برای افراد فعال در بازار آهن بسیار مهم می باشد و می بایست در زمان خرید به این نکته توجه داشته باشند.

محاسبه وزن شمش فولادی با ماشین حساب

همان طور که بیان شد، شمش فولادی دارای اشکال مختلفی است و کارخانه های مختلفی نیز این محصول را در ایران تولید می کنند. با توجه به اینکه می تواند میزان مواد اولیه به کاربرده شده در این محصول در کارخانه های مختلف، متفاوت باشد، در نتیجه کیفیت و وزن آن نیز می تواند مختلف باشد. از این رو محاسبه دقیق وزن شمش فولادی تولید شده در کارخانه های مختلف می تواند برای خریداران بسیار با اهمیت باشد. در ادامه شما می تواند با استفاده از ماشین حساب مندرج، وزن دقیق شمش فولادی را به دست آورید.

فرمول محاسبه وزن شمش فولاد

برای به دست آوردن وزن شمش فولادی از طریق فرمول می توانید با ضرب کردن طول، عرض و ارتفاع بر حسب متر و سپس ضرب در وزن مخصوص آهن که همان ۷.۸۵ است، وزن را به صورت تقریبی به دست آوریم. اگر بخواهیم حاصل را بر حسب کیلوگرم به دست آوریم، حاصل را باید در ۱۰۰۰ ضرب کنیم. فرمول دقیق محاسبه وزن شمش فولاد عبارتند از:

چگالی آهن ⨯ ارتفاع شمش (m) ⨯ عرض شمش (m) ⨯ طول شمش (m) = وزن شمش (بر حسب تن)

در زمان استفاده از فرمول باید به این نکته توجه کنید که شمش ها ۶ یا ۱۲ متری هستند.

کاربرد جدول وزن و مشخصات شمش فولادی

یکی از مهمترین عوامل در زمان انتخاب میلگرد مناسب، توجه به وزن آن است. بنابراین در هنگام انتخاب میلگرد شناخت وزن به همان اندازه اهمیت دارد که مشخصات فنی میلگرد مهم است. از همین رو در قدم بعدی، شناخت وزن و قیمت میلگرد و استانداردهای وزنی آن ضرورت بالایی دارد. به کمک وزن محصول می توان قیمت میلگرد را به راحتی مشخص کرد.

 

گریدcSiMnP
max
S
max
Cr
max
Ni
max
Cu
max
۳SP۰.۱۴
۰.۲۲
۰.۱۵
۰.۳
۰.۴
۰.۶۵
۰.۰۴۰.۰۵۰.۳۰.۳۰.۳
۵SP۰.۲۸
۰.۳۷
۰.۱۵
۰.۳
۰.۵
۰.۸
۰.۰۴۰.۰۵۰.۳۰.۳۰.۳
ST37۰.۰۹
۰.۱۵
۰.۱۷
۰.۳۵
۰.۳۵
۰.۶۵
۰.۰۴۰۰.۰۴۰۰.۳۰.۳۰.۳
ST52۰.۱۷
۰.۲۲
۰.۳۵
۰.۵۵
۱.۳۰
۱.۶۰
۰.۰۳۵۰.۰۴۰۰.۳۰.۳۰.۳
در این جدول وزن تمامی سایزهای میلگرد براساس استاندارد Din خدمت شما ارائه شده است. در ادامه مقاله نیز می توانید جدول وزن میلگرد کارخانجات مختلف را مشاهده کنید.

administrator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *